Wednesday, October 06, 2004

Popcorn (av Gershon Kingsley)

Låten; POPCORN (av Gershon Kingsley, med norsk tekst (!) Av Arve Sigvaldsen)

(Finnes på samleplaten PÅ TREFF MED 1 (Talent TLS 1000) LP 72 der den blir framført av Stein Ingebrigtsen, Inger Lise (Rypdal) og Gro Anita Schønn. De blir backet av Terje Fjærns orkester. På denne utgaven er både Gershon og Kingsley kreditert for låten og ikke kun Kingsley som er korrekt, i tillegg til Sigvaldsen for teksten.)

Popcorn/Popcorn/Popcorn

Ta litt popcorn i din kopp
Ta litt popcorn i din kopp
Ta litt popcorn i din kopp det går så fort å ete opp

Ingen popcorn i min kopp
Ingen popcorn i min kopp
Ingen popcorn i min kopp jeg syntes at sopp er mere topp

Hva er er popcorn uten pop?
Hva er er popcorn uten pop?
Heller kaffe uten sopp enn noen popcorn uten pop

Det er corny uten pop
Det er corny uten pop
Det er corny uten popcorn det er corny uten pop

Ingen popcorn i min shop
Ingen popcorn i min shop
Det er slutt på popcorn, alle popcorn shoper setter stopp

Hvite popcorn pepper opp
Hvite popcorn pepper opp
Ingen sure popcorn og slappe popcorn og kjappe popcorn i knopp

Hyppe popcorn hopper opp
Hyppe popcorn hopper opp
Bare hyppe popcorn skal hopper opp corny happy popcorn gallop

Jeg blir knuff i knopp og kropp
Jeg blir knuff i knopp og kropp
Jeg vil hoppe popcorn og stappe popcorn i strupen uten stopp

Popcorn/Popcorn/Popcorn
Med ditt hvite skinn
Popcorn/Popcorn/Popcorn
Kjære vennen min
Popcorn/Popcorn/Popcorn
Du har gjort meg snill
Popcorn/Popcorn/Popcorn
Jeg er bare din
Flere popcorn fløtter opp
Flere popcorn fløtter opp
Ingen sure popcorn og slappe popcorn og kjappe popcorn i knopp

Ingen popcorn i min shop
Ingen popcorn i min shop
Det er slutt på popcorn, alle popcorn shoper setter stopp

Det er corny uten pop
Det er corny uten pop
Det er corny uten popcorn det er corny uten pop

Hva er er popcorn uten pop?
Hva er er popcorn uten pop?
Heller kaffe uten sopp enn noen popcorn uten pop

Ingen popcorn i min kopp
Ingen popcorn i min kopp
Ingen popcorn i min kopp jeg syntes at sopp er mere topp

Ta litt popcorn i din kopp
Ta litt popcorn i din kopp
Ta litt popcorn i din kopp det går så fort å ete opp

Popcorn
Ta litt popcorn
Ta litt popcorn
Ta litt popcorn
Ta litt pop cornnnnn

Katy Bødtger spilte inn en versjon av Popcorn med tekst der i arrangementet er temmelig likt og har "stjålet" noen tekstlinjer fra Sigvaldsens sin versjon av låten. Den danske teksten er skrevet av Gustav Winckler, der sistnevnte er oppført som tekstforfatter. Bødtger sin versjon kom på B-siden til hennes "Så går vi til enkeball" (Sonet T-8405) 7" ps Danmark 1973. En annen versjon av Popcorn med tekst finnes med Anarchic System, men da i en helt ny tekst som ikke har noe med Sigvaldsens tekst å gjøre. I tillegg finnes det en bootleg mix av DINbot der han mixer Hot Butter sin instrumentalversjon med Limp Bizkit. Du finner resultatet her (se til høyre under bootleg og last ned Hot Buttered Bizkits). Ellers er kjente versjoner (og de er det mange av) instrumentalversjoner.

Popcorn ble skapt av Gershon Kingsley og senere stor hit for Stan Free som Hot Butter i 1972. Kingsley var en av pionerene i 60 talls moog miljøet (i lag med bl.a. Walter Carlos, senere Wendy Carlos). Hans leking med moogen har gjort uslettelig inntrykk på mange og er en av flere personer som må dras frem i lyset når historien om synth musikken engang skal skrives.

For mer informasjon om låta popcorn og dens komponist, sjekk ut disse linkene; #1 #2 #3 #4 #5

Andre linker som kan være av interesse (Hot Butter); #1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 #8 #9

Av Tore Stemland med stor takk til Anders Moe for info.

5 comments:

Anonymous said...

Hvor får man tak i denne nå?

Anonymous said...

Lettest er å lete på QXL.no eller Ebay.co.uk vil jeg tro, men smør deg med tålmodighet for denne dukker ikke opp så ofte lengre

Anonymous said...

det jeg var ute etter, takk

Anonymous said...

Fant plata hos Puskas i Alta, for et par tre dager siden. Den kosta en 10er. Jeg mener det er plate nummer 3 i Treff serien.

NXP said...

Som du ser av teksten er denne å finne på Vol. 1.